Curs de Valencià Superior C2
Aula 0.5 Edifici Torreblanca
Horari: 16.30-19.30h
Prof.: M.Àngels Soler
mariangelssoler@hotmail.comexàmens
prova escrita: dimecres 29 d'abril, edifici Atzavares, aula 5
prova oral: dijous 23 d'abril, edifici Torreblanca, aula 0.5
Enviades llistes de la convocatòria oral al vostre correu electrònic
31/3/15
Hem corregit els exercicis que us vaig enviar sobre les preposicions (mala coordinació de preposicions) i hem resolt dubtes del tema 11 "Conjuncions i adverbis". Hem explicat el tema 10 sobre els determinants. Hem fet els exercicis 1 i 2 del tema.
26/03/15
Hem treballat la descripció a classe: hem corregit els exercicis de lèxic de l'apartat "Com som" i hem fet descripcions orals a classe. Per a dimarts, heu de portar la descripció de 300 paraules d'un personatge (conegut o no). Us aconselle que sigueu creatius, que mostreu subjectivitat, que digueu què us transmet i que en parleu del caràcter i del físic. Amb esta descripció busque creativitat per tal de demostrar el nivell.
Hem corregit els exercicis 5 i 6 del tema de les preposicions. Hem vist l'últim apartat que quedava pendent en este tema i us he passat uns exercicis (també us els envie per correu amb la correcció).
FAENA PER A "VACANCES":
- Us enviaré 2 models d'examen que corregirem a classe el dia 16 d'abril, en tornar de vacances. Us recomane que els feu a casa calculant el temps que necessitareu. Us recomane que empreu una hora com a màxim per a fer esta part, d'esta manera tindreu una hora i mitja per a fer la redacció.
- Cal fer els exercicis de vocabulari I-V (els que porten la definició d'una paraula que comença per una lletra determinada de l'alfabet). El corregirem a classe fent un "Passaparaula".
- Cal fer els exercicis de l'apartat 6 "Barbarismes", en que està a continuación del lèxic dels aliments, etc.
18/3/15
Hem treballat les preposicions fins a la pàgina 10. Cal fer els exercicis 5 i 6. Hem corregit els dos primers exercicis de l'apartat de descripció. Cal que llegiu l'apartat "La descripció" del bloc de tipologia textual . Cal que prepareu la descripció d'un personatge conegut per a fer-la de manera oral.
12/3/15
Hem corregit els exercicis dels relatius i hem encetat el tema de les preposicions. En concret hem vist les preposicions a/en i per/per a. Hem fet a classe l'exercici 3, cal fer els exercici 1, 2 i 4. També cal fer els exercicis de lèxic del dossier, apartat "Com som".
9/3/15
Hui hem fet una classe extra i hem acabat de corregir els exercicis dels pronoms febles. També hem encetat la unitat de pronoms relatius i hem fet l'exercici 1. També hem parlat sobre l'educació a Finlàndia.
Resum pronoms relatius:
Alerta amb l'estructura preposició+article+que. Si "que" és un pronom relatiu, és incorrecta, caldria llevar l'article i accentuar "què". Exemples.
- No recorde res del que va passar (correcta. "del que" és una estructura que corregeix "de lo que")
- No parle d'eixa pel·lícula sinó de la que va fer Almodóvar (correcta. La paraula "pel·lícula" s'elideix per a evitar repetir "sinó de la pel·lícula que va fer A.")
- El cotxe amb el que he vingut és nou (incorrecta. "amb què/ amb el qual", ací és relatiu per això no pot dur l'article i "què" porta accent)
- El xic del que parles és veí meu (incorrecta "de qui/del qual", és un relatiu referit a persona)
Pleonasme
- El poble on/al qual hi van anar té només 50 habitants. (Sobra el pronom feble, ja que el relatiu ja fa la funció de pronom i, a més, introdueix l'oració de relatiu).
que/qui/el qual
- La dependenta que em va atendre era molt simpàtica. (Correcta. "que" fa referència tant a persones com a coses).
- La dependenta qui/la qual em va atendre...(incorrecta. "qui" s'usa sense antecedent com en "qui no vulga pols que no vaja a l'era" o bé amb una preposició al davant "la dependenta a qui vaig demanar el producte...". El relatiu "el qual/la qual/..." s'usa amb preposició al davant o bé sense preposició si va entre comes en una oració explicativa "La dependenta, la qual em va atendre, és molt impàtica")
relatiu possessiu
- La casa que la porta és verda és la meua. (incorrecta, ací cal usar el relatiu possessiu o buscar una estructura alternativa)
- La casa, la porta de la qual és verda, és la meua. / La casa que té la porta verda... / La casa amb la prota verda (correcta)
relatiu causal
La va insultar, el que és inacceptable. / Se li punxà la roda del cotxe, el que va fer que es retardara. (incorrectes. ací cal emprar els relatius: "la qual cosa", "cosa que", "fet que", etc.)
5/03/15
Hem acabat el tema dels pronoms febles. Cal que feu els exercicis de la unitat. Dilluns tenim classe extra i els corregirem i encetarem el tema dels pronoms relatius. Aquells que no podreu vindre, poseu-vos al dia i dijous resolem dubtes.
26/02/15
Hem corregit els exercicis de la unitat de pronoms febles i hem aprofundit en el repàs del tema. Cal acabar els exercicis d'aquesta unitat de repàs. Recordeu els fulls d'exercicis dels verbs baixar/abaixar? Cal fer l'exercici 5, la correcció del text.
Hem parlat sobre la intervenció de Rita Barberà en la crida de les Falles.
Hem vist dos vídeos que podeu tornar a vore des de la pàgina principal: la proposta de derogació de pronoms febles de José Montilla (us heu fet un tip de riure) i la cançó de Brams "Salvem els mots" (una cançó sobre pronoms febles!!!).
19/2/15
Hem corregit el controlet de la setmana passada i ens ha servit per a repassar els continguts apresos. També hem corregit els exercicis de lèxic dels aliments. Aquest apartat de lèxic ja està corregit sencer.
Hem començat un repàs de pronoms febles (vegeu la unitat de repàs que us he enviat). Cal fer els exercicis 1-5.
12/2/15
Hui hem fet el control de repàs. Si no has pogut vindre a classe, escriu-me un correu perquè te l'envie. La setmana que ve el corregirem.
Hem corregit l'exercici 9 del lèxic dels aliments. Hem destacat la utilitat de la web del Termcat per tal de resoldre dubtes terminològics. Cal fer els exercicis 1, 2, 7, 8 i 10 d'aquest apartat.
Hem parlat sobre les sèries de dibuixos animats de la nostra infantesa. Llegeix en la página principal del blog l'entrada sobre Bola de Drac.
Cal fer una crítica sobre una sèrie de televisió (mira l'apartat de "la crítica" en el dossier de tipologia textual).
Com que sou unes persones molt encuriosides pel que passa al món, us recomane que us poseu al dia llegint premsa en català. Em compromet a penjar-vos més articles al blog però, com que cadascú té els seus propis gustos i interessos, tracteu de buscar vosaltres la informació. Us recomane que us familiaritzeu amb el nom de les webs (Vilaweb, La Veu del País Valencia, Consumer, etc.) i que us hi enllaceu si teniu Facebook, Twitter o qualsevol altra xarxa social perquè us arriben les notícies destacades. Si heu llegit alguna notícia interessant, només heu d'escriure'm i la penjaré al blog per a compartir-la.
5/2/15
Hem corregit els exercicis de la unitat 6 i hem acabat el tema. Consulteu ací el quadre resum de SER i ESTAR.
La setmana que ve farem un un control de repàs dels temes 1-6 i lèxic (barbarismes 1 i 2, lèxics dels dolços).
Hem parlat sobre les llegendes urbanes i n'hem contat algunes. També hem esbrinat si és certa o no la llegenda urbana sobre els Peta-Zeta (vegeu ací el vídeo, a partir del minut 10 en parlen).
29/1/15
Hem explicat els verbs "ser" i "estar". Cal fer tots els exercicis del tema 6.
Finalment, hem fet exposicions orals de les lectures. Hui hem parlat sobre Els gens que mengem i Mal de llengües.
El dijous 12 farem un control de repàs dels temes 1-6 i lèxic.
22/01/15
Hem corregit els exercicis dels verbs pronominals i no pronominals. Hem explicat els punts 3 i 4 del tema dels verbs i hem fet uns exercicis que us he passat a classe (si no hi has vingut, demana-me'n una còpia la setmana que ve). Cal acabar estos exercicis a casa.
Finalment, hem fet exposicions orals de les lectures. Hui hem parlat sobre L'illa de l'última veritat i Les cendres del cavaller.
15/1/15
Hem corregit els exercicis pendents i hem explicat els verbs pronominals i no pronominals.
Cal fer els exercicis de la pàgina 25 (tema dels verbs), la segona columna de Barbarismes 1 (dossier de lèxic) i fer un article d'opinió a partir del text 3 "El televisor que van comprar s'espatlla al cap de l'any..."(apartat d'expressió oral). Per a orientar este article d’opinió, podeu parlar sobre l'obsolescència programada: Comprar, llançar i tornar a comprar és molt habitual en la societat de consum. La caducitat programada és una pràctica comuna de moltes empreses. Els objectes estan fabricats perquè caduquen en un termini de temps molt breu per tal de garantir els nivells de consum que el sistema capitalista necessita (polèmica que genera, conseqüències, la vostra opinió...)
8/1/15
Hem corregit els exercicis dels verbs pujar, apujar, baixar i abaixa. Hem fet els exercicis de la página 22 (doblets verbals). Hem explicat els verbs transitius i intransitius i hem fet un exercici a classe. Cal fer els exercicis de les pàgines 18,19 (morfologa verbal), 23 i 24 (verbs transitius i intransitius).
Finalment, hem treballat el lèxic dels dolços (dossier Lèxic Aliments). Mireu els vídeos per aprendre'n més:
El caçador de paraules "Paraules dolces"
Vocabulari de la pastisseria.
18/12/14
Hem corregit els exercicis pendents dels verbs. Hem explicat els doblets verbals (cal que feu els exercicis que teniu més avall). Hem vist lèxic nadalec que podeu consultar en la pàgina principal del blog. Ens hem acomiadat amb un bon benerar i l'explicació de les receptes.
Dates exposicions orals sobre les lectures (exposició oral de 3 minuts centrada en la valoració personal, com a orientació,vegeu l'apartat "La crítica" que teniu en el dossier de tipologia textual):
15 gener: Trajecte final
22 gener: L'illa de l'última veritat i Les cendres del cavaller
29 gener: Els gens que mengem i Mal de llengües
(si heu triat una altra lectura, podreu fer l'exposició el dia 29 sempre que parleu amb mi abans)
Practica els verbs pujar/apujar i baixar/abaixar:
Completa amb baixar o abaixar:
__________ la persiana, que ja és fosc.
Han ________ al jardí.
Aquest cap de setmana la temperatura _____________.
Quan el va veure, va ___________ la vista.
Els preus no __________ mai.
Ja he __________ les maletes.
Has de ____________ la roba del terrat.
Han __________ el preu del peatge.
__________la ràdio, que no et sent.
Completa amb pujar o apujar.
És probable que el preu de la gasolina _________ .
Marieta, no _________ a la cadira.
La marea ja ha _________.
Si vols que et senten, has d __________ la veu.
El vi li ha __________ al cap.
Han de __________ els mobles a l'apartament.
________ el xiquet al cotxe.
Vols __________ la calefacció?
_____________ la persiana, que ja és de dia.
11/12/14
Hem corregit els exercicis de gènere i nombre i hem encetat el tema dels verbs. Cal revisar els doblets verbals i corregir els verbs que estan mal conjugats en l'apartat d'"Interferències morfològiques". Hem parlat sobre la societat de consum. Vegeu el vídeo de Raimon:
4/2/14
Hem revistat algunes qüestions complicades del tema del consonantisme i hem començat el tema d'accents i dièresis. Cal fer l'exercici 1 del tema 3. Hem comentat la notícia següent:
http://cat.elpais.com/cat/2014/11/12/ciencia/1415783035_165286.html
escolta-la ací: http://rac1.org/versio/blog/la-sonda-rosetta-aterra-per-primera-vegada-en-un-cometa/
27/11/14
- Hem vist errors típics en les redaccions.
ell/ella/ells/elles: són pronoms forts i només fan referència a persones. No és correcte dir: "Actualment hi ha addicció a les noves tecnologies, tothom depén d'elles". Ni tampoc: "... tothom depén de les mateixes". Hem de dir: "... tothom en depén".
"Per acabar, dir que...": Aneu alerta de no elidir el verb, l'infinitiu no pot actuar com a verb principal. "Per acabar, cal/vull/convé dir que..."
per/per a: davant d'infinitiu usarem "per" si completa un verb d'acció voluntària, és a dir, si podem suposar "perquè vol". Si no completa un verb, o si el verb no és d'acció, usarem "per a". Si vols saber-ne més, fes clic ACÍ.
Si vols revisar l'ús de les preposicions en/a, clica ACÍ.
- Hem escoltat tres audicions d'uns examinands de C2 ficticis. Hem analitzat allò que fan bé i allò que fan malament.
- Hem analitzat una mala redacció (vegeu pàgina 2 "Tipologia textual).
- El dijous 4 de desembre farem un control de repàs dels temes d'ortografia.
Us he enviat un correu amb els temes 4, 5 i 6. Si no us ha arribat, aviseu-me.
20/11/14
Hem vist el tema de l'accent i la dièresi.
Hem treballat l'estructura de la carta formal. A partir del text de les barreres arquitectòniques (vegeu el recull de textos), cal escriure una carta a l'ajuntament del vostre poble per a tractar-los el problema.
13/11/14
Hem treballat qüestions ortogràfiques i fonètiques del tema 2. Hem fet un repàs sobre l'ús del guionet.
6/11/14
Hem conclòs el tema del vocalisme. Hem explicat l'ortografia i fonètica de la essa sorda i sonora. Hem corregit els exercicis pendents. Cal fer l'exercici 2 del tema de consonantisme. Us recomane que mireu els vídeos que teniu ACÍ per tal de revisar la essa sorda i sonora.
Hem llegit el text titulat "Gairebé un 10% dels joves d'entre 20 i 24 anys abusa o depén en excés de les noves tecnologies" i n'hem parlat. Cal fer una redacció sobre el tema "Depenem en excés de les noves tecnologies?"
30/10/14
Hem treballat la unitat 1 (Vocalisme) i hem corregit els exercicis pendents.
Cal fer la resta d'exercicis de la unitat 1.
Hem comentat la notícia que teniu en la pàgina principal del blog (sobre l'empresa Imaginarium)
23/10/14
Hem parlat sobre el tema proposat per a la redacció que havíeu de lliurar hui.
Hem fet un dictat en grup. El text era la lletra de la cançó "Inventari" de Pau Alabajos (escolteu-la). Hem revisat algues qüestions ortogràfiques i de puntuació.
Finalment, hem encetat la unitat 2 Consonantisme i hem explicat la g, j, tg, tj, p, t, c, b, d, g. Cal fer l'exercici 1. Quant a la unitat 1, cal fer l'apartat 3 de la teoria "Divergències vocàliques respecte del castellà".
16/10/14
Benvinguts i benvingudes al curs de nivell C2 de Valencià!
Hui encetem un nou curs. Serà un poquet dur ja que el nivell és molt fort (ja és l'últim!)
Heu parlat un poc entre vosaltres per conéixer-vos i després heu presentat un company.
Hui encetem un nou curs. Serà un poquet dur ja que el nivell és molt fort (ja és l'últim!)
Heu parlat un poc entre vosaltres per conéixer-vos i després heu presentat un company.
Hem
explicat com fer un text argumentatiu. Els consells us serviran per a aplicar-los tant a nivell oral com escrit.
Finalment,
hem escoltat la cançó "A vegades" del grup Els
amics de les Arts Cal que feu un article d'opinió de 300
paraules sobre les tasques domèstiques: Faena de dones, d'hòmens o d'ambdós? Hi
ha igualtat a l'hora de repartir les tasques? La societat ha canviat en aquest
tema? Quins factors hi han influït?
Importantíssim en la redacció:
- Seguiu l'estructura: introducció, desenvolupament i conclusió.
- Feu paràgrafs diferenciats i equilibrats.
- No feu paràgrafs d'una sola oració.
- Useu, com a mínim, els connectors següents i marqueu-los amb un retolador fluorescent: malgrat això, quant a, és a dir, per concloure, com ara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada