Curs de Valencià Superior C2
Intensiu de juliol 2015
Aula 1.5 Edifici Altet
Horari: 9.30-13.30h
Prof.: M.Àngels Soler
- Consells de redacció
- Connectors
- Estructures per al discurs oral
- Continguts i criteris d'avaluació
- Lectures
- Com fer una ressenya: doc1 doc2 doc3
- verbs fantasma
23/7/14
Pronoms relatius. Quina opció (o opcions) és correcta?
El xic que/qui/el qual et va saludar no era Pere.
La xica que/qui/la qual estimes no et correspon.
Qui/ El qui no vulga pols que no vaja a l'era
El que/Això que m'acabes de dir és inconcebible.
El que/Que penses això m'alegra.
El poble on/en què/en el que/ en el qual visc celebra les festes al setembre.
Va ser una època on/en què/en la que/en la qual tothom va patir molt.
La carretera per on/per la qual/ per la que vas a treballar és perillosa.
A Elx, on/en el qual/en què vivia el meu avi, encara tinc familiars.
El dependent amb qui/amb el qual qual/ amb el què/ amb el qui has parlat és molt amable.
El dependent a qui li vas demanar/ al qui li vas demanar / a qui vas demanar el producte...
Els estudiants que/els quals/qui se n'han anat de viatge n'han tornat molt cansats.
El conferenciant el qual/que/qui no sabia conduir ha vingut a peu.
És un amic sense qui/ sense el qual no podria seguir endavant
Pots parlar del que vulgues/de lo que/del qual vulgues.
No parle d’eixa xica sinó de la que/de qui/ de la qual vam veure a la biblioteca.
El va insultar, per lo que/ pel que/ per la qual cosa es va enutjar moltíssim.
El va insultar, el que/ fet que/ el qual va fer que s'enuntjara moltíssim.
La casa que la porta/la porta de la qual/la qual porta és verda és la meua.
22/7/15
Hem acabat de corregir els exercicis dels pronoms febles i hem vist algunes oracions amb usos complicats.
Hem explicat les preposicions. Cal fer els exercicis de la unitat.
Hem parlat sobre les titulacions que tenim per a acreditar els coneixements de valencià (correspondències, homologacions, etc.).
21/7/15
Hem corregit exercicis de pronoms febles i hem acabat el tema. Cal acabar la resta d'exercicis de la unitat.
Hem encetat el tema de preposicions i hem fet part dels exercicis 1-4, cal que els acabeu a casa.
Finalment, hem treballat el lèxic de les descripcions. Hem vist el vídeo "Amb qui tindries una cita?" i heu descrit eixos personatges amb qui voldríeu tenir una cita.
Cal fer la descripció d'un personatge conegut per tothom o per vosaltres. Fes-ne un retrat tot indicant característiques objectives i subjectives, allò que veus i allò que t’inspira. Usa el lèxic, les estructures lingüístiques i els recursos adients al nivell i al gènere proposat.
20/7/15
Hem treballat els pronoms febles i hem fet els exercicis 1 i 2 de lèxic "Com som?"
17/7/15
Hem acabat de fer els exercicis de la unitat de repàs. A més, hem fet la substitució pronominal del CRV que ens apareixien en la fitxa que us vaig lliurar a classe.
Cal fer els exercicis 1, 2, 3 i 5 del tema "Pronoms Febles".
PROPOSTA DE REDACCIÓ:
Escriu
un article d’opinió de 300 paraules sobre “La tecnologia del futur”. Com
influiran les noves tecnologies en les nostres vides? Creus que podrien canviar
els nostres hàbits i la manera de relacionar-nos amb els altres? Com podrien
canviar el nostre treball ? Com serien les nostres cases?
16/7/15Hem acabat la unitat dels verbs (ens quedava vore "ser i estar") i hem fet i hem corregit els exercicis.
Hem encetat els pronoms febles a partir de la unitat de repàs
Hem parlat sobre la situació del valencià hui en dia (ensenyament, discriminacions, prejudicis, etc.)
15/7/15
Hem treballat els verbs transitius, instransitius, pronominals i no pronominals. Hem corregit l'exercici 8. Cal fer els exercicis 9, 11 i 12.
Hem parlat sobre l'adicció a les noves tecnologies (text p. 47)
14/7/15
Hem treballat el tema dels verbs i hem vist els apartats 2 (doblets verbals), 3 (usos dels temps verbals), 7 (formes no personals del verb) i 8 (perífrasis verbals). Hem fet els exercicis 6 i 7. Cal fer l'exercici 8.
Hem treballat el text instructiu.
Proposta de redacció:
Escriu una carta formal per tal de donar consells i recomanacions a un públic en general sobre:
- com protegir-nos del sol i la calor.
- la importància que els xiquets porten una dieta sana i equilibrada.
Atenció a l'estructura i al tractament. No faces esquemes. No uses l'infinitiu.
(per a divendres)
13/7/15
Hem fet un controlet de repàs i l'hem corregit a classe. També hem corregit les frases proposades el dia 10.
Hem parlat sobre l'insomni (vegeu l'article que teniu en la pàgina principal) i hem donat consells per a combatre'l.
Cal que vegeu a casa el text instructiu (p. 31 de tipologia textual) i els doblets verbals (tema 6 "Verbs").
10/7/15
Hem acabat el tema 3 "Accent i dièresi" i hem començat el tema 6 "El verb". Hem vist l'apartat d'interferències morfològiques i hem fet l'exercici 5. Cal fer els exercicis 1-4.
Hem corregit el text 1 de la pàgina 43 (bloc temes 12-17).
Us he lliurat les redaccions corregides. Cal que busqueu els errors que hi ha en estes oracions i els corregiu:
Els mitjans de comunicació deurien utilitzar la llengua pròpia de cada territori fomentant el coneixement de la mateixa.
Fins a fa poc havien mitjans audiovisuals en Valencià.
Cal que hi haja una presència del valencià als mitjans de comunicació per evitar el deteriorament de la mateixa i que, possiblement, dins d'uns anys desaparega.
Els meus dibuixos preferits eren "Bola de Drac" i les "Tres bessones".
Els mitjans de comunicació empren un model estàndard, el que afavoreix la difusió d'aquest model entre els parlants.
Per a concloure, dir que deuríem tindre uns mitjans de comunicació en la llengua pròpia del territori per a que tothom se senta identificat amb ella.
Amb la televisió, aprenies valencià sense donar-te compte.
Ara hi ha més canals, i al haver més opcions pots triar allò que vols vore.
8/7/15
Hem acabat el tema 2 "Consonantisme". Cal fer l'exercici 1. Demà començarem el tema 3 "Accent i dièresi", convindria que en féreu un repàs.
Finalment, hem parlat sobre els viatges: recomanacions abans de viatjar, destinacions recomanables, experiències, anècdotes, etc.
7/7/15
Hem corregit i acabat el tema 1 "Vocalisme" i hem començat el tema 2 "Consonantisme". Ens hem centrat en els usos de la essa sorda i sonora i hem fet un dictat. Cal revisar la resta del tema i fer l'exercici 2. Si voleu practicar més, podeu fer este dictat sobre la essa sorda i sonora (practica ací)
A més, hem parlat sobre l'obsolescència programada, el consumisme, etc. a partir del text que teniu en el dossier de tipologia textual (p. 48).
Finalment, hem vist l'estructura de la carta formal p. 29-30.
Redacció: Tria una de les dues opcions per a escriure una carta formal per tal de queixar-te'n al departament d'atenció al client. Hauràs d'xplicar el què t'ha passat, com t'ha tractat el personal, les solucions que et van proposar i allò que demanes.
a) Has contractat un viatge a través d'una agència o web i hi has tingut molts problemes.
b) Has comprat un producte o has contractat un servei i no n'estàs satisfet perquè et dóna problemes, ha deixat de funcionar, no és de la qualitat que esperaves, etc.
Data màxima de lliurament: el dilluns 13
6/7/15
Hem corregit els exercicis 1 i 3 de les fotocòpies i hem treballat el tema 1 "Vocalisme". Hem fet els exercicis 1 i 5 de la unitat, cal fer la resta d'exercicis.
Hem vist una redacció bastant millorable, hem comentat quins tipus d'errades hi ha (p.28 bloc temes 12-17, tipologia textual).
3/7/15
Hui hem fet 3 exercicis per a repassar algunes qüestions de conjuncions, lèxic, puntuació i preposicions a/en. Cal acabar-los a casa.
Hem vist el vídeo Somnis de la tercera edat i hem parlat sobre el tema que s'hi tracta.
2/7/15
Hui encetem un nou curs. Serà un poquet dur ja que el nivell és molt fort (ja és l'últim!) i, a més, estem a juliol i teniu ganes de descansar i anar-vos-en a la platja. Però, com que heu decidit vindre a classe, toca treballar.
Hem
explicat com fer un text argumentatiu, tant a nivell oral com escrit
(torneu a vore la presentació en l'enllaça que hi ha més amunt "Consells
de redacció").
Finalment,
hem escoltat la cançó de la sèrie Bola de Drac i hem parlat sobre el que ha significat per a nosaltres aquesta sèrie en la nostra infantesa i hem reflexionat sobre la presència de valencià als mitjans de comunicació, premsa, Administració, etc.
Cal que feu un article d'opinió de 300 paraules: Són necessaris mitjans de comunicació en valencià? Per què? (data límit per a lliurar la redacció: dimarts 7 de juliol a classe)
Cal que feu un article d'opinió de 300 paraules: Són necessaris mitjans de comunicació en valencià? Per què? (data límit per a lliurar la redacció: dimarts 7 de juliol a classe)
Importantíssim en la redacció:
- Seguiu l'estructura: introducció, desenvolupament i conclusió.
- Feu paràgrafs diferenciats i equilibrats.
- No feu paràgrafs d'una sola oració.
- Useu, com a mínim, els connectors següents: malgrat això, quant a, és a dir, per concloure, com ara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada