dilluns, 16 de gener del 2012

ACPV denuncia un cas greu de discriminació lingüística al centre de salut de Crevillent

(font Acció Cultural del País Valencià)

S’ha produït una denegació d’assistència sanitària d’urgència perquè el malalt parlava valencià


Els fets van tenir lloc el passat 6 de gener de 2012, quan al voltant de les 15.45 es va personar al servei d’urgències del Centre de Salut de Crevillent, dependent de la Conselleria de Sanitat dela Generalitat Valenciana, amb 38ºC de febre i malestar general el senyor J.A.P, veí d’aquesta localitat.
J.A.P va demanar ser atès pel facultatiu de guàrdia i aquest es va negar al·legant que no l’entenia quan li parlava en valencià. Després de demanar que l’atenguera un altre metge, el personal auxiliar li va dir al Sr. J.A.P. que això no era possible perquè era l’únic doctor que hi havia al centre.
El ciutadà afectat va demanar el full de queixes per no haver-se pogut expressar en valencià davant l’administració pública i no haver estat atés en aquest centre de salut, petició davant de la qual el personal de guàrdia va fer comentaris sarcàstics.
D’altra banda, el mateix ciutadà ha denunciat una altra irregularitat greu ja que va estar el vigilant de seguretat i no el personal auxiliar o sanitari del centre de salut qui en entrar l’usuari al servei d’urgències li va demanar el SIP, li va preguntar pel motiu de la visita, va fer servir l’ordinador del taulell d’atenció al pacient per introduir-hi les seues dades i finalment va avisar el facultatiu que hi havia un pacient esperant, amb el resultat ja relatat de manca d’atenció mèdica per motius lingüístics.
El ciutadà afectat ha formulat queixa davant la Conselleria de Sanitat i ha posat el cas en mans del Servei Jurídic d’Acció Cultural.
A hores d’ara, i atesa la gravetat del cas, el Servei Jurídic d’Acció Cultural del País Valencià estudia la possibilitat de presentar denúncia penal contra els implicats per denegació d’un servei bàsic per raons de discriminació lingüística.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Crec que ens trobem amb un conflicte de interessos: el dret del pacient a l'ús del valencià, l'obligació del personal del centre de salut d'atendre'l en valencià, encara que no el parlen i, sobretot, la lògica, que ens indica que eixe senyor era molt poc assenyat, ja que en la denúncia dels fets als mitjans de comunicació sí s'ha expressat en castellà, mentres que quan va acudir al centre de salut no va voler/saber fer-ho...aleshores em pregunte si realment es trobaria tan malament.
Claudio A.

M.Àngels Soler ha dit...

Jo no he llegit en cap lloc que s'adreçara als mitjans de comunicació en castellà. En qualsevol cas, queda clar que sap castellà, com tots els valencianoparlants. Però això no és rellevant. U és lliure d'usar qualsevol de les dues llengües oficials i eixe dret s'ha de respectar. El que no entenc és com un metge de la sanitat pública no coneix (ni tant sols entén, segons diu)una llengua oficial de la nostra comunitat.